חיפוש

3 השלכות להשתמטות מהצבא שחייבים להכיר

במדינת ישראל קיים חוק שירות חובה. חוק זה מחייב כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18 להגיע ללשכת הגיוס הקרובה למקום מגוריו לשם גיוס לצה"ל לתקופה של שלוש שנים לגברים ושנתיים לנשים. ישנם פטורים רבים ושונים שניתן לקבל מהשירות הצבאי, אבל מי שלא יקבל פטור ולא יתגייס, עלול לעמוד מול מגוון השלכות. להלן 3 השלכות כאלה שכל אחד חייב להכיר.  

 

מהי השתמטות מצה"ל?

השתמטות מצה"ל היא אי הגעה למועד הגיוס שנקבע לך, לגיוס שלך כחייל בשירות סדיר. השתמטות מצה"ל אינה עריקות למרות שישנם חיילים שמואשמים בשתי העבירות במקביל. מלבד ההשלכות הקשות של ההשתמטות מצה"ל עליהן נפרט בהמשך, הרי שמדובר גם בפעולה מאוד לא מקובלת חברתית במדינתנו. בחברה הישראלית, השירות הצבאי הוא דבר חשוב וכמעט מקודש, כך שהשתמטות נתפסת כבעייתית מאוד.

בכל מקרה, במקום להגיע למצב של השתמטות, כדאי להוציא פטור משירות צבאי מסיבות מוצדקות כמו דת או מצב רפואי ונפשי. אם יש לך צורך בעזרה בקבלת פטור משירות צבאי שמגיע לך, עורך דין צבאי מירי יעקב גביש היא עורכת דין מקצועית וותיקה בתחום שתוכל לסייע בנושא.

 

עונשים שיוטלו על המשתמט על ידי בית דין צבאי

השתמטות נלקחת בחומרה רבה על ידי המערכת הצבאית. הסיבה לכך היא ברורה – המערכת הצבאית תלויה בצייתנות של החיילים שמשרתים בה לשם תפקוד נורמלי. חייל שמסרב לשרת ולבצע את ההוראות של הצבא, גורם לכך שהמערכת כולה מתערערת בגללו. לכן, העונשים שמוטלים על משתמטים על ידי בית הדין הצבאי יכולים להגיע לעונשי מאסר בפועל בבית כלא צבאי.

 

ההשלכות של הרשעה בעבירה פלילית בישראל

ההרשעה בבית הדין הצבאי בעבירה של השתמטות, היא הרשעה בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. להרשעה מסוג זה יש השלכות שונות בישראל. אחת מהן היא כמובן שמי שהורשע בעבירה פלילית, לא יוכל לעבוד בתור עורך דין. בנוסף לכך ישנם גם מקצועות כמו רואה חשבון, פסיכולוג ועוד, שבמקרה של הרשעה בפלילים יכולים לבטל את הרישיון של המורשע.

 

תב"ן, תקופת המאסר לא תחשב כתקופת השירות

תב"ן או תקופה בלתי נמנית, בסלנג נקראת "דפוק". מושג זה אומר שהזמן שישבת בבית הכלא הצבאי בגין העבירה שביצעת, לא נחשב לך כחלק מהשירות הצבאי שלך. בתקופה זאת גם לא תקבל תשלום בגין השירות הצבאי. תב"ן הוא השלכה קשה במיוחד על מי שיושב בכלא הצבאי, מכיוון שהיא מאריכה את הזמן של השירות במספר הימים/שבועות בהם ישבת בכלא הצבאי.

 

3 השלכות להשתמטות מצבא שחייבים להכיר – סיכום

כניסה לכלא צבאי, רישום פלילי על כל המשתמע מכך ותקופת תב"ן או דפוק – שלוש השלכות אלה הן השלכות חשובות ולעיתים קריטיות על מי שהשתמט מהצבא. חשוב להכיר השלכות אלה לפני מועד הגיוס שלך, במיוחד מכיוון שאפשר להימנע מגיוס גם בלי להשתמט.

עורך דין צבאי

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עורך דין פלילי
מתי כדאי לפנות לעו"ד פלילי?

ההחלטה לפנות לעורך דין פלילי היא החלטה קריטית בהליך המשפטי, במיוחד כאשר עומדים בפני אישומים פליליים או חקירות. החלטה זו יכולה להשפיע באופן משמעותי על

קרא עוד »
תביעה משפטית
איך ליישב סכסוכי שכנים?

סכסוכים בין שכנים יכולים להיות מקור ללחץ ותסכול מתמידים. בין אם מדובר במחלוקת על גבולות רכוש, רמות רעש או חיות מחמד, קונפליקטים אלה יכולים להסלים

קרא עוד »
עורך דין לתעבורה
תפקידו של עורך דין תעבורה

הרכבים וכלי התעבורה השונים משמשים אותנו באופן שוטף ויומיומי בשגרת החיים שלנו.  יחד עם השימוש הנרחב מתרחשות גם לא מעט עבירות תנועה, הנחלקות למקרים שונים,

קרא עוד »