חיפוש

הטרדה מינית בלימודים – כיצד לפעול ולמי לפנות?

בשנים האחרונות ולמרבה הצער, אנו נחשפים ליותר ויותר מקרים של הטרדות מיניות במסגרות לימודים שונות, ובמסגרות לימודים אקדמאיות בין תלמידים ובין תלמידות למרצים שלהן. לא כולם מודעים לזכויות שברשותם, בכל הנוגע לקבלת פיצויים מהפוגע והאפשרויות המשפטיות העומדות בפניהן – במאמר הבא נסביר בדיוק מהן.

ראשית חשוב לציין, שהטרדה מינית אינה מחייבת מגע פיזי מכל סוג שהוא, ויכולה להתקיים גם באופן מילולי בלבד. הטרדה מינית בלימודים יכולה להתקיים במספר רב של דרכים, נשים רבות חוות מספר הטרדות מיניות במהלך חייהן, גם במסגרת הלימודים. המאמר הבא יסביר בדיוק מהי הטרדה מינית בלימודים, וכיצד יש לפעול במקרים כאלה ולממש את הזכויות שלכן.

 

הטרדה מינית על פי החוק

הטרדה מינית היא עבירה פלילית חמורה, שדינה עלול להיות אפילו מאסר בפועל.

הטרדה מינית בלימודים עלולה להיות חמורה לא פחות ואף יותר, מכיוון שבמקרים בהם ההטרדה המינית מתבצעת על ידי מרצה ומופנית כלפי תלמיד/ה, זה יכול להיחשב כניצול יחסי מרות.

 

מקרי הטרדה מינית

על פי סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית שנחקק בשנת 1998, הטרדה מינית יכולה להיחשב כאחד מן המקרים הבאים –

  • התנכלות בעלת אופי מיני
  • הצעה בעלת אופי מיני החוזרת על עצמה
  • התייחסויות בעלות אופי מיני
  • סחיטה באיומים
  • ניצול יחסי מרות בהטרדה מינית
  • אמירות בעלות אופי מיני המבזות ומשפילות את הקורבן

 

כפי שציינו, הטרדה מינית אינה מחייבת מגע פיזי ויכולה להתקיים באופן מילולי בלבד.

 

כיצד יש לפעול מול הטרדה מינית?

קיימות מספר אפשרויות משפטיות שניתן לפעול לפיהן, בנוסף – במקרה בו נפלתם קורבן להטרדה מינית בלימודים, מומלץ לפנות לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה אזרחית כנגד האדם שהטריד אתכם.

במקרים רבים, נשים שחוו הטרדה מינית נרתעות מן האפשרות להגיש תלונה למשטרה, מכיוון שהדבר גורר תחושות נפשיות קשות והתמודדות שאינה קלה כלל וכלל – לרבות במקרים בהם הן צריכות להתמודד עם תחקורים ותשאולים ארוכים וחושפניים אודות המקרה.

בנוסף, במקרים רבים מופעל לחץ על המתלוננת, הן מסביבתה הקרובה והן על ידי התוקף עצמו. במקרים בהם ההטרדה בוצעה על ידי המרצה, ההטרדה המינית נחשבת כניצול יחסי מרות ועל כן המתלוננת חשה לחץ ופחד מפני הגשת תלונה אזרחית ומשפטית כנגד הפוגע.

הפגיעה הנפשית שנגרמת למתלוננת כתוצאה מההטרדה המינית יכולה להיות קשה וחמורה, ולכן אנו ממליצים להיוועץ ולקבל את הטיפול הנפשי הנדרש, כיוון שהדבר חשוב לא פחות מקבלת הייעוץ המשפטי.

למרות זאת, אנו ממליצים לפנות לעורך דין המתמחה במקרים של הטרדות מיניות, כיוון שכך תוכלו לממש את זכויותיכן המשפטיות ולקבל את ההדרכה הנדרשת, שכן התהליך המשפטי מורכב וגובה עמו מחיר נפשי כבד גם כך.

עו"ד דורון ויינרייך הינו עורך דין מנוסה ומתמחה במקרים של הטרדות מיניות שידע כיצד להדריך ולייעץ לכן במקרים של הטרדות מינית בלימודים.

נערה לאחר הטרדה מינית בלימודים
נערה לאחר הטרדה מינית בלימודים
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא