חיפוש

נפגעתם בעקבות דילול בשעות העבודה? אלה הצעדים הראשונים

תקופות של משבר כלכלי הן דוגמה טובה לפעמים הנדירות בהן מעסיקים רשאים בעיניי החוק לנקוט צעדי התייעלות, כדי להגן על העסק שלהם, גם אם צעדים אלה פוגעים חלקית בזכויות העובד.

בין הצעדים הללו ניתן למנות ביטול ימי כיף, הפחתה של 10% בשכר, צמצום, או ביטול שעות נוספות, מעבר לשבוע עבודה מקוצר וכן הלאה.

אבל גם להתנהלות בתקופות משבר יש כללים ויש השלכות לאי עמידה בלשון החוק.

 

מה עושים עובדים לא מרוצים?

החוק אמנם מתיר למעסיקים לפעול באופן קיצוני בתקופות משבר (שיש לנו בישראל בשפע למרבה הצער), אבל גם בתקופות משבר, המעסיק חייב לפעול בשקיפות ולשתף את עובדיו בתהליכים ובהחלטות.

עובדים שחוו הפחתה בשכר, או בשעות העבודה שלהם, רשאים להביע התנגדות על ידי הגשת התפטרות בתוך 3 שבועות מיום ההודעה על ההפחתה.

בהינתן התנאים הנ"ל, העובד יקבל את התנאים המגיעים לו במקרה של פיטורים, גם אם התפטר, כלומר – הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ודמי אבטלה, למרות שהוא זה שיזם את ההתפטרות, בגלל הרעה בתנאים.

מצד שני, חשוב לדעת כי הזמן במקרה הזה משחק תפקיד חשוב, שכן אם העובד לא יגיש התנגדות והתפטרות תבוך 3 שבועות, אלא מאוחר יותר, הוא עלול לאבד את זכאותו לפיצויים ודמי אבטלה.

בנוסף, עובדים רבים בוחרים להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה, למרות הרעה בתנאים, כי הם אוהבים את מקום העבודה, או כי הם מאמינים שהמצב צפוי להשתפר וכן הלאה.

אלה כמובן אינם זכאים לכל פיצוי, או הטבה אחרת, שכן הם בחרו מרצונם להשאיר במקום העבודה, למרות השינוי בתנאים.

 

מה עושים אם הודיעו לכם בעבודה על קיצוץ בשעות?

עובד שקיבל הודעה על הפחתה בשעות ואינו מוכן לשינוי בתנאים, רשאי להגיש למעסיק התפטרות תוך 3 שבועות.

אם לא יעמוד במסגרת הזמנים הנתונה – הוא עלול לאבד את זכויותיו, שכן עצם הישארותו במקום העבודה בלי לנקוט בצעדים הנדרשים, עלולה להתפרש כהסכמה לשינוי בתנאים.

שלושת השבועות הללו, הניתנים לעובד כדי להודיע למעסיק על עזיבה, יכולים לשמש אותו גם כדי לנסות לשכנע את המעסיק לפעול אחרת, או כדי לשנות את דעתו, או כדי למצוא עבודה חדשה.

 

איך מעסיק יכול להגן על עצמו מפני תביעה?

מעסיק שמחליט לשנות לרעה את תנאי ההעסקה של העובדים שלו, חייב לפעול בדרך אחת כדי להגן על עצמו מפני תביעה, שכן למרות האמור מעלה, בית המשפט עלול לפסוק לטובת העובד.

משום כך, מקובל להחתים את העובד על מסמך בו הוא מאשר כי הבין מהם השינויים הצפויים וכי הוא מסכים להשאיר במקום העבודה למרות השינוי.

 

לסיכום

דילול בשעות העבודה עלול להיחשב הרעה בתנאי העסקה בעיניי החוק, אלא אם הוא נעשה לפי החוק בהתאם למסגרת מוגדרת.

לצורך הגנה על הזכויות שלכם ומידע נוסף בנושא דיני עבודה לחצו: https://ddlaw.co.il

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא