חיפוש

תאונת עבודה – מה ההגדרה על פי החוק?

תאונות עבודה לצערנו עדיין רווחות גם בימינו, והן מהוות סיכון אינטגרלי כחלק ממהלך העבודה. ישנם מקצועות שבהם הסיכון לפציעה או נזק גופני כלשהו הוא גבוה יותר – כמו למשל בתחומי הבנייה, השיפוצים והגינון, אך חשוב לדעת שההגדרה של תאונת עבודה היא רחבה יותר מכפי שנדמה. מהי ההגדרה לפי החוק, ואילו זכויות והטבות תוכלו לקבל בעקבות תאונת עבודה?

 

מה נכלל בהגדרת תאונת עבודה?

ההגדרה של תאונת עבודה לפי החוק היא רחבה למדי. נכללות בה, כמובן, תאונות שמתרחשות תוך כדי מהלך העבודה ובעקבות העבודה – כמו נזקי גוף שנגרמים כתוצאה משימוש לא נכון במכונה, נפילה מגובה, שבירת איברים וסוגי נזקים נוספים. כאמור, ישנם מקצועות שנחשבים למועדים לפורענות בכל הקשור לפציעות ונזקי גוף, שבהם אלו נחשבים סיכונים הכרחיים של המקצוע (כמו עבודה באתר בנייה, עבודה עם חפצים חדים וכבדים ועוד).

נוסף על המקרים האינטואיטיביים, חשוב לציין שתאונת עבודה כוללת לפי החוק גם תאונת דרכים שהתרחשה בדרך הלוך לעבודה או בדרך חזור מהעבודה – וכן במקרים בהם העובד נפצע בתאונת דרכים במהלך שליחות מטעם מקום העבודה שלו או בנסיעה לפגישה במסגרת העבודה.

תאונת עבודה נוספת שלא תמיד נתפסת ככזאת, זוהי תאונה שלא מתרחשת באופן פתאומי ובלתי צפוי – אלא מתהווה לאורך תקופת זמן ארוכה במהלך זמן העבודה. תאונות אלו מכונות "מחלת מקצוע" – אלו נזקים שמופיעים רק לאחר התהוות ארוכה.

בין נזקים אלו ניתן למנות למשל חשיפה לחומרים מסוכנים ורעילים תוך כדי העבודה (שלבסוף גורמים להתפתחות של מחלה), עבודה בסביבה רועשת שגורמת לבסוף לבעיות שמיעה משמעותיות, עמידה ממושכת שגורמת לבעיות באיברי גוף שונים ועוד.

 

הזכויות שמגיעות לנפגעי תאונות עבודה

במידה ונפגעתם מתאונת עבודה, חשוב שתדעו ושתכירו את כל הזכויות שמגיעות לכם. כל עובד צריך להיות מבוטח מטעם מקום העבודה שלו – והביטוח הוא זה שמבטיח שתוכלו לקבל טיפול ראשוני בדחיפות וללא עלות מצידכם.

קופת החולים בה אתם מבוטחים תממן עבורכם פינוי באמבולנס אם הדבר נדרש, וכן עזרה ראשונה (לרבות אשפוז ראשוני), כאשר טיפול ההמשך ייקבע על ידי רופא מטעם קופת החולים. מבחינה כלכלית, במידה והנזק שנגרם לכם לא מאפשר לכם להגיע למקום עבודתכם באופן סדיר – תהיו זכאים לדמי פגיעה שניתנים מביטוח לאומי, לתקופת זמן של עד 13 שבועות ממחרת יום הפגיעה. סכום דמי הפגיעה מחושב לפי 75% מגובה הכנסתו של המבוטח.

 

החזר מס במצב של תאונת עבודה

במצבים בהם תאונת העבודה גרמה לעובד לנזקים קשים – נכות בשיעור של 100% על פגיעה אחת או 90% על מספר פגיעות שונות, או נפגע בעל תעודת עיוור, זכאים לפטור ממס הכנסה. במידה וכבר שילמתם מס מלא, תהיו זכאים להחזרי מס מהמדינה. על מנת לברר את זכאותכם ולקבל את הכסף שמגיע לכם, ניתן להתייעץ עם יועץ מס מקצועי.

שלט רצפה רטובה

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא